Mléko Příkrmy Děti 1-3 roky Kosmetika Těhotenství O nás HiPP mLékárna
Přihlásit / Registrovat
Vše o mateřství Vývoj dítěte Šestinedělí Správná strava při kojení dělá dobře vám i miminku

Správná strava při kojení dělá dobře vám i miminku

Správná strava pro kojící maminkuMateřské mléko je alfou a omegou pro zdravý vývoj dítěte. Obsahuje všechny živiny, které miminko potřebuje, a navíc ho přirozeně chrání. Tvorbu a kvalitu mateřského mléka ovlivňuje především vaše strava. Ta by měla být pestrá a zdravá, aby prospívala nejen vašemu potomkovi, ale i vám.  

Vyvážený jídelníček při kojení

Když jste dobře živená vy, je dobře živené i vaše dítě. Ve svém jídelníčku dbejte především na tyto látky:

  • Bílkoviny potřebujete vy i vaše děťátko. Ty nejhodnotnější získáte z vajec, ze zakysaných mléčných produktů (s obsahem tuku do 3 %, tvrdé sýry do 45 % tuku v sušině), libového masa a luštěnin.
  • Tuky neomezujte, ale dobře je vybírejte a dejte spíš přednost těm rostlinným. Olivový a řepkový olej jsou osvědčená klasika. Vyzkoušejte i různé speciální oleje, jako je rýžový nebo lněný. Ty navíc obsahují zdraví prospěšné minerály a enzymy.
  • Omega 3 a 6 nenasycené mastné kyseliny jsou přirozeně obsažené v mateřském mléku a jsou důležité pro vývoj zraku, mozku a nervové soustavy kojence. Pochutnávejte si na mořských rybách, vlašských ořeších, lněném a řepkovém oleji.
  • Nevyhýbejte se ani sacharidům v cereáliích, čerstvém ovoci a ovocných šťávách. 

 

Nezapomínejte na pitný režim (zhruba 3 l denně včetně vody v potravinách). Ten pomáhá při tvorbě mléka. Ideální je nesycená voda s nízkým obsahem minerálů nebo lahodné BIO čaj pro kojící matky s bylinkami, jako je anýz, fenykl nebo kmín, které povzbuzují tvorbu mléka.

Co jíst při kojení: vitamíny a minerály

Vaše děťátko si od vás bere především vitamín D, kyselinu listovou, jód, vápník, hořčík, železo a zinek. Ty jsou nepostradatelné pro jeho další vývoj i pro vaše zdraví. V kterých potravinách je najdeme?

Vitamín D – zakysané mléčné produkty s nižším obsahem tuku, libové maso, luštěniny (pokud děťátko nenadýmají)     

Kyselina listová – ledový salát, čínské zelí, hlávkový salát, chřest, brambory, vejce, maso, celozrnné potraviny  

Jód – ryby a mořské plody, mrkev, fazolky, rajčata, jablka, maliny, višně, citrony, černý rybíz

Vápník – mléčné výrobky, mandle, sardinky, listová zelenina, mák a jiná semena, ovesné vločky, ořechy

Hořčík – pšeničné klíčky, slunečnicová semínka, ořechy, brambory, celozrnné potraviny  

Železo – libové maso a játra, luštěniny, špenát, sušené meruňky, hrozinky, mandle, kešu, lískové ořechy     

Zinek – játra, tmavé maso, mléko, vaječné žloutky, celozrnné cereálie, fazole, ořechy, dýňová semena

Co nejíst při kojení

Vašemu děťátku neprospívají stejné věci jako vám - například sladkosti, rafinovaný cukr a nadmíra soli. Nahraďte sladkosti ovocem a jídla už nedosolujte. Na ochucení raději používejte bylinky.    

Kvůli prdíkům doporučujeme omezit konzumaci košťálové zeleniny, papriky nebo kynutého pečiva. Nadýmavé potraviny mohou při kojení potrápit vás i drobečka. Vyhněte se také výraznému koření a surovinám, jako je cibule nebo česnek. Jednoduše svému miminku naslouchejte a sama brzy zjistíte, co mu svědčí a co mu nedělá dobře.  

Káva a alkohol při kojení

Pokud si život bez kávy nedokážete představit, 1-2 šálky kávy denně nemají podle lékařů žádný negativní vliv na dítě ani na tvorbu mléka. Naopak, kofein prý může tvorbu mléka i stimulovat. Přesto můžete zkusit meltu, kávu bez kofeinu nebo kávu s jeho sníženým obsahem. Alkohol si raději nedopřávejte a kouření by při kojení mělo být naprostým tabu.

Rychlé hubnutí při kojení

Řada maminek při kojení rychle zhubne, hlavně v prvních 4 měsících. Kojení je energeticky velmi náročné, a je proto potřeba dočasně zvýšit energetický příjem asi o pětinu až čtvrtinu (cca 500 kcal denně navíc, což odpovídá zhruba jednomu obědu). Vaše váha se pak ustálí na zdravých hodnotách a vy budete mít dostatek živin a energie.

Hubnutí po porodu: Jak získat zpět svou původní váhu?

Každé těhotenství je jiné. Pokud šla po prvním těhotenství kila snadno dolů, nemusí to tak být automaticky i u toho druhého. Nějakými těmi kily navíc po porodu se netrapte. Je to přirozené. Dejte svému tělu čas a uvědomte si, že na porod se připravovalo 9 měsíců, takže nějaký čas potřebuje i pro návrat k normálnímu stavu.

Za každých okolností se vyhněte drastickým dietám. Mohly by uškodit vám i vašemu drobečkovi, a beztak nikdy nefungují trvale. Jo jo efektu se vyhnete jen správnou a vyváženou stravou a sportem.

Cvičení při kojení  

Pamatujte, že i když už nejste spojeni pupeční šňůrou, pořád jste se svým miminkem jedno tělo skrze vaše mléko. Co sníte vy, sní i vaše děťátko.

Po šestinedělí doplňte zdravou stravu i pravidelným pohybem. Začněte chůzí s kočárkem, pak třeba nazujte inline brusle. Zkuste jógu s dětmi nebo se inspirujte zábavnými cvičeními s prťousky na internetu.

Získejte tipy, jak lépe a déle kojit v našem 4dílném seriálu o kojení.

 

Sdílejte
na Facebooku 
Pokračovat přes FB