Mléko Příkrmy Děti 1-3 roky Kosmetika Těhotenství O nás HiPP mLékárna
Přihlásit / Registrovat
Vše o mateřství Vývoj dítěte Šestinedělí Vše co vás zajímá o šestinedělí

Vše co vás zajímá o šestinedělí

Šestinedělí po porodu je obdobím, kdy dochází k nejintenzivnějšímu rozvíjení vztahu mezi maminkou a miminkem. Je to čas na společné doteky, poznávání a nácvik kojení. Vaše tělo se také zotavuje z těhotenství a porodu, děloha se zavinuje a orgány se vrací do běžného provozu. Vychutnejte si proto společných prvních 6 týdnů s miminkem v maximálním klidu a nesnažte se ihned vrátit do kolotoče zařizování a péče o domácnost nebo dokonce do honby za dřívější postavou.

Cvičení v šestinedělí

Šestinedělí opravdu není tím správným obdobím, kdy začít tvrdě makat na své postavě. Užívejte si raději svého miminka v domácím prostředí, nehledě na to, že břišní stěna potřebuje nějaký čas, aby se znovu stáhla a zregenerovala. Než skákání v posilovně nebo plavání, které není v šestinedělí doporučováno, se raději věnujte cvikům zaměřeným na regeneraci a posílení svalů, které dostaly při porodu zabrat. 

  • Posilujte dolní končetiny procházkami, abyste podpořila krevní oběh a zamezila vzniku křečových žil.  
  • Posilujte svaly pánevního dna, abyste předešla samovolnému úniku moči a možnému poklesu dělohy. Prohlédněte si naše tipy na cviky s overballem v článku o cvičení v těhotenství.
  • Posilujte a protahujte prsní svaly pro podporu kojení. Ideální je zvedání naplněných 1,5L PET lahví, ale věříme, že přenášení miminka vám dá také zabrat.
  • Když už posilovat břicho, tak jen šikmé břišní svaly. Přímé břišní svaly posilujte až po šestinedělí a v případě, že trpíte tzv. diastázou  - rozestupem břišních svalů - raději se před cvičením poraďte se svým lékařem.

K běžným sportům, jako je aerobik, tenis nebo běhání, se vraťte zhruba až po 3 měsících od porodu.

 

Co je pokles dělohy

U starších rodiček nebo rodiček s vrozenou dispozicí může dojít k tzv. poklesu dělohy do pochvy, což často provází právě inkontinence. Problém se pak řeší operativně nebo právě cviky na posílení pánevního dna.

 

 

Poporodní deprese

Je naprosto běžné, že v šestinedělí po spadnutí první hormonální oxytocinové bouře nastane období útlumu nálady a nastoupí pochybnosti - tzv. poporodní blues, které zažívají až ¾ maminek několik dní po porodu. Pokud se k tomu přidá i aktivnější dítě, které ne a ne spinkat nebo problémy s kojením, maminky si přestávají věřit.

Strava v šestinedělí

Kojící maminky by měly v šestinedělí dbát na kvalitní stravu plnou vitamínů. Přečtete si, co by měl správný jídelníček novopečené maminky obsahovat.

Nepropadejte splínům, naopak posilte tělesný kontakt s děťátkem a v klidu prožívejte společný čas bez přehnaného přemýšlení a výčitek. Pokud však máte pocit, že vaše nálada je dlouhodobě na bodu mrazu a trápíte se, je zodpovědné zkonzultovat své pocity s odborníkem, který odhalí, zda nejde o klinickou depresi.

Otěhotnění a sex v šestinedělí

Donedávna panoval mýtus, že v šestinedělí se nedá otěhotnět, čehož jsou důkazem bratříčci a sestřičky narození jen 9 měsíců po svém starším sourozenci. Otěhotnění je tedy samozřejmě možné, i když k němu nedochází v tomto období často. Odborníci však doporučují počkat se sexem až po šestinedělí kvůli menšímu riziku infekce dělohy či oblasti porodního poranění. Záleží ale samozřejmě na tom, jak se individuálně cítíte. Krvácení v šestinedělí, tzv. očistky, může trvat právě oněch 6-8 týdnů, což většinou k zahájení sexuálního života po porodu příliš nepřispívá. 

Sex v šestinedělí samozřejmě mohou odložit zákroky vzniklé během porodu, jako je císařský řez nebo nástřih hráze. 

1. sex po porodu a celkově návrat k sexuálnímu životu mezi partnery mohou provázet rozpaky na obou stranách. Začněte proto zlehka - mazlením a jemným laskáním. Překonáte tak pozvolna zábrany a najdete si k sobě zase cestu.

Menstruace po porodu

Nástup 1. menstruace od porodu je velmi individuální. Dochází k ní zpravidla 6 - 24 týdnů po porodu. Pokud pravidelně kojíte, 1. menstruace se může dostavit až po úplném odstavení dítěte od mateřského mléka.

Vychutnejte si šestinedělí v klidu se svým miminkem a dostatečně odpočívejte, aby se vaše tělo stihlo v pořádku zregenerovat.

Máte problémy s kojením nebo jen sháníte užitečné tipy? Přečtěte si náš seriál o kojení, speciálně připravený pro kojící maminky.

 

Sdílejte
na Facebooku 
Pokračovat přes FB